تاریخ برگزاری نشست چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397

مکان برگزاری: دانشکده میراث فرهنگی وصنایع دستی  دانشگاه مازندران

نشست علمی-تخصصی جایگاه عکاسی در انسان ‌شناسی روز چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت و با همکاری مشترک دفتر انجمن انسان‌شناسی در مازندران و دانشکده میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران (واحد نوشهر) برگزار شد.  

 در  بخش سخنرانی‌ها،
دکتر سید قاسم حسنی، عضو هیات علمی انسان شناسی دانشگاه مازندران به ارئه  بحثی با عنوان «روند تاریخی و اهمیت تصویر در مردم‌شناسی» پرداختند.ایشان علاوه بر بررسی اجمالی تاریخچه عکاسی در مردم‌شناسی، ویژگی‌ها و معنای مفهومی عکس‌های مردم‌شناسانه را برشمردند. در آخر نیز مباحثی در باب معنای تکنیکال و متدیک عکاسی و عکس در مطالعات مردم‌شناسی مطرح ساختند که می توان به معرفی دو تکنیک عکس محوری ( photo-elicitation  ) و ( photo-voice ) اشاره کرد.

در سخنرانی دوم، پژوهشگر اجتماعی-فرهنگی خانم سحر جعفرصالحی،  با طرح موضوع «انسان شناسی محیط‌ زیست (با تاکید بر نقش عکس و تصویر)» سعی کرد تا دانشجویان را با کاربرد و نقش عکس در یکی از زیرشاخه‌های رشته انسان شناسی (انسان‌شناسی محیط ‌زیست) آشنا کند.

خانم حلیمه محمدعلیپور، مدرس مردم‌شناسی به عنوان سخنران سوم، به « جایگاه عکاسی در مردم‌شناسی ایران» پرداختند. در این مبحث علاوه بر مرور تاریخ عکاسی در ایران و رشته مردم‌شناسی، به بررسی ویژگی‌های عکس‌های مردم‌شناختی محققان ایرانی و همچنین معرفی چند تن از عکاس مردم‌نگارهای به نام ایران نیز مفصلا پرداخته شد.

در بخش آخر، ضمن پذیرایی از مهمانان، فرصتی فراهم شد تا از نمایشگاه آثار منتخب دانشجویی بازدید شود و استادان و دانشجویان درباره معناهای فرهنگی عکس‌ها و انگیزه‌ها و دغدغه‌های دانشجویان عکاس با هم به گفتگو بپردازند. در پایان نیز به سه دانشجویی که عکس‌هایشان بیشترین رای مثبت را از آن خود کرده بودند جوایزی به رسم یادبود تقدیم شد.