بهت خبر دردناکی که شامگاه دوشنبه 14 تیر ماه دست به دست می‌شد همچنان پابرجاست. بی شک جهان بی حضور هنرمندانی چون عباس کیارستمی که هرگز پرشمار هم نیستند جای بهتری برای زندگی نیست. دنیای ما بی چشمانی تیزبین که از پس ساده‌ترین اتفاقات اطراف خود لایه‌های عمیق‌تری از ابعاد پیچیده روابط انسانی را می‌دید چیزی کم خواهد داشت. در این روزها شکوه مراسم‌ برگزار شده برای بدرقه و بزرگداشت او اندکی از اندوه دوستدارانش را التیام بخشیده. امید که حسرت تاخیر در چنین بزرگداشت­هایی در خصوص دیگر هنرمندانی که در سایه تنگ‌چشمی کسانی که بی توجه به عمر کوتاه مسند‌های گذرنده‌شان در مقابل شکوه مانای هنر این بزرگان مسبب گوشه­گیری و حذف و طرد این هنرمندان شده‌اند، هرگز تکرار نشود.

انجمن انسان‌شناسی ایران ضمن همدردی با همه ایرانیان و به یاد عباس کیارستمی در نظر دارد، جلساتی ماهانه را برگزار نماید و طی آن به بهانه زندگی و آثار این هنرمند بزرگ با رویکردی انتقادی و با پرداختن به نظرگاه­های مختلف موضوعاتی را به بحث و بررسی بگذارد. عنوان اولیه در نظر گرفته شده برای این جلسات که طبق برنامه قرار است از آبان ماه ۱۳۹۵، اولین چهارشنبه‌ی هرماه برگزار گردد به قرار زیر است:

  • آبان 1395: تاثیرات سازمان‌های فرهنگی (کیارستمی وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
  • آذر 1395: انسان شناسی و کودکان (با تمرکز بر فیلم­های کوتاه ساخته شده در سال­های 49-1362 برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
  • دی 1395: انسان شناسی تعلیم و تربیت (فیلم: اولی‌ها، مشق شب)
  • بهمن 1395: انسان شناسی ، نگریستن، روایت و حقیقت (کلوزپ)
  • اسفند 1395: انسان شناسی و اخلاق پزشکی (وداع با عباس کیارستمی)

 

(انجمن انسان شناسی از همه اساتید، متخصصان و علاقه‌مندان دعوت می‌نماید در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه ها نظرات خود را با ما در میان بگذارند.)